Додому > Освіта > Якість освіти – головний результат удосконалення мережі

Якість освіти – головний результат удосконалення мережі

Нині хоч не хоч доводиться говорити про вдосконалення освітньої мережі громади. Це проблема хоч і болюча, але на часі. Хочу у зв’язку з цим навести слова Любомира Гузара, який сказав: «Зміни завжди болючі, і ми їх боїмося, маємо певні упередження щодо них. Але не треба боятися, потрібно зціпити зуби і працювати. Без праці, використовуючи ті дари, що Бог нам дав, нічого не станеться, ніхто нам нічого не подарує».

Сьогодні у Бродівській МТГ функціонує два опорних заклади загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів, гімназія, сім ЗЗСО І-ІІІ ступенів. Один опорний заклад (ЗЗСО №4) має філію в с.Суходоли. Також функціонує дев’ять ЗЗСО І-ІІ ступенів. З них шість ЗЗСО мають дошкільні підрозділи. Діє п’ять ЗЗСО І ступеня, в т. ч. один у м.Броди. Також на теренах громади працюють дванадцять ЗДО, чотири ЗПО, інклюзивно-ресурсний Центр і Центр професійного розвитку педагогів.

Як бачимо, освітня мережа є досить великою. На мою думку, найбільш удосконаленою є мережа закладів дошкільної освіти. У цих закладах виховується 1407 діток, з них – 1038 у комунальних закладах освіти міста, 120 вихованців – у дошкільних підрозділах шкіл. А у ЗЗСО громади навчається 4893 учні, з них у ЗЗСО м.Броди – 3219.

Враховуючи реалії сьогодення, на перший план ставимо якість освіти дітей, створення якісного освітнього простору. Це і покращення безпечного середовища у закладах освіти, оновлення харчоблоків та й самої організації харчування учнів і вихованців, зміну підходів до фізичного виховання школярів та організації роботи шкільних бібліотек. Та чи буде освіта якісною без фахових, творчих, адаптованих до сучасних вимог педагогів? Звичайно, що ні. Тому, сприяння професійному розвитку і зростанню педагогів також серед основних завдань відділу освіти.

Сучасна школа сьогодні – це не лише учень, педагог, парта, книга і крейда, не просто вивіска на будівлі, яка школярами заповнена менш, аніж на третину, де відсутній дух змагальності, дух творчості, дитячого спілкування, дух ігор, дитячого розвитку та дитячої радості. Сучасна школа – це школа, де спонукають учнів до громадської діяльності, де розвивають підприємницький дух, де дбають про те, щоб школярі були активними тощо… Однозначно, що тільки у конкурентному учнівському середовищі у дітей є мотивація до кращих результатів у навчанні. Результати ЗНО також є значно кращими у більших школах, як і рівень розвитку компетенцій дитини. Можна лише здогадуватися, як у класі з 6-7 учнями навчити дітей командної роботи, взаємодії між ними, дискусій, пошуку ряду аргументів, щоб розкрити свою точку зору та відчуття різноманіття думок інших.

Моніторингове дослідження якості початкової освіти «Стан сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи» має такий висновок щодо розміру школи: учні малих шкіл (від 7 до 15 у паралелі) отримали нижчі бали як з математики, так і з читання, порівняно з учнями більших шкіл (більше 15 учнів у паралелі четвертих класів): з математики – 189 балів проти 204 балів, з читання – 189,9 проти 202,8 балів. Якість освіти безумовно є головним результатом удосконалення мережі. І хоч на якість впливає ще багато чинників: автономія закладу, наявна інфраструктура та навчальне забезпечення, якісні освітні програми і висококваліфіковані кадри тощо, але удосконалення освітньої мережі здатне усунути диспропорції у якості доступу до якісних освітніх послуг, сприяє більш ефективному використанню фінансових ресурсів.

Відповідно до Закону України «Про повну загальну середню освіту» та фінансових нормативів, якщо в класі менше 5 дітей, діє індивідуальна форма навчання. Що це таке? А це така форма навчання, коли дитина має у 4-5 разів менше годин навчання, ніж у класі з більшою наповнюваністю. У класі впродовж тижня учень працює на 20 – 26 уроках, а при індивідуальному навчанні усі предмети викладаються лише на 5 уроках. Тож учні таких шкіл мають навчатися по одній годині у день. І кожна година ділиться на 5-10 хвилин на окремий предмет: 10 хвилин української мови, 10 хвилин математики, 10 хвилин фізкультури, 10 хвилин читання, 10 хвилин іноземної мови і т.д. Про яку якість знань може іти мова?! Лише п’ять годин для одного учня на тиждень – хіба це сучасний освітній заклад? А коли таких діток на цілу школу одна-три особи? Не згідні? Тоді перечитайте вдумливо ще раз мудрий вислів Любомира Гузара.

У даний час готуємо школи до повної фінансової автономії, як того вимагає чинне законодавство. Бо саме керівник школи найкраще знає , як йому використати передбачені на утримання закладу кошти. Саме керівник школи відповідає за освітній процес і його якість у закладі. Тоді керівник буде зацікавлений у тому, щоби економити та перерозподіляти зекономлені кошти на ті потреби, які він вважає у даний час необхідними.

Маємо у громаді школи, в яких видатки на одного учня становлять 17 тисяч гривень, і школи, в яких видатки на одного учня становлять майже 88 тисяч гривень. У першому випадку мова йде, зокрема, про найбільшу школу – ЗЗСО І-ІІІ ступенів №3, який є опорним, має сучасне обладнання і технічне забезпечення, сучасну матеріальну базу, педагогів, які володіють сучасними методами та технологіями навчання. У цій школі немає проблем з набором учнів. Так, наприклад, з 1 вересня тут навчатиметься 1208 учнів, з них у чотирьох перших класах – 112 школяриків.

У другому випадку мова йде про Салащанський ЗЗСО І ступеня, в якому у 2020/2021 н.р. навчалося всього три дитини. Стільки ж учнів у цій школі прогнозується і з 1 вересня 2021 року.

А якщо говорити за поширене твердження, що немає школи – немає села, то знову ж, якщо у селі залишилося настільки мало дітей, що школа стала категорично малокомплектною, то це не тому, що щось не так зі школою чи не допрацьовує влада. Це закономірні процеси, що існують в усьому світі і в Україні зокрема. Будуть робочі місця – будуть повертатися люди, народжуватимуться діти, а значить – оживатимуть і школи.

М.Сторожук,
начальник відділу освіти Бродівської міської ради.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *