В умовах нестабільного економічного стану у нашій країні фінансування у галузі культури скорочується. Будуються шопінґ-моли, офісні приміщення та квартири класу «люкс» замість бібліотек, музеїв, мистецьких шкіл, театрів та культурних «просторів». Адже культурно-освітні заклади приносять малий прибуток… Але вони роблять безцінний вклад у розвиток національної свідомості суспільства. Тому у 2018 році Goethe-Institut (культурний інститут Федеративної Республіки Німеччини) в Україні та Міністерство культури України запустили спільний проєкт – Академія культурного лідера, де навчали працювати тих, хто залучений у сферу культури в умовах децентралізації. Пройшовши досить непростий відбір, бродівчанин, директор Бродівського історико-краєзнавчого музею Василь Стрільчук рік тому став випускником цієї Академії і поділився з нашими читачами враженнями від цього проєкту.
– Василю Михайловичу, розкажіть, яка мета цієї Академії та як проходило навчання?
– Мета – це створення і підготовка менеджерів культури в умовах децентралізації. На цю програму приймалися заявки від представників вже створених ОТГ та малих міст. Як правило, учасниками Академії були керівники або фахівці відділів культури, тобто не студенти після університету, а люди, які у культурі уже рік, два, а то й десять. Загалом було 100 учнів. Україну поділили на 4 кластери: Тернопільський, Сумський, Вінницький та Мелітопольський, тобто захід, схід, північ та південь країни. Я потрапив, звичайно ж, у Тернопільський. Ми навчалися як студенти, мали домашнє завдання, декілька разів їздили у Тернопіль та Івано-Франківськ на сесії. Там з нами займалися тренери, які вчили готувати культурні проєкти, визначати їхні стратегічні і оперативні цілі, працювати з різними групами осіб, зокрема з ветеранами, людьми з обмеженими можливостями, малозабезпеченими дітьми і т.д. Наприкінці 2018 року учасники з усієї України з’їхалися у Чернігів, там мали змогу поспілкуватися з випускниками Академії культурного лідера з Казахстану.
– Хто був у Вас тренерами?
– Це були професійні менеджери, культурні діячі, засновники громадських організацій, фасилітатори, експерти культурної політики… Серед них – Вікторія Данелян, Ігор Гармаш, Ярослав Мінікін та ін. Тренери також проходили відбір.
– Яке було основне, заключне завдання, аби отримати диплом?
– На кінцевому етапі було завдання розробити проєкт, котрий потім можна було б запустити у своєму місті чи ОТГ. Свій проєкт я ще не запустив, чекаю відповідного часу. Але можу сказати, що його мета – це створення бренду та іміджу міста Броди, «розкрутка» його культурної спадщини.
– Розкажіть про, так званий, випускний культурних лідерів…
– У червні 2019 відбувся перший випуск менеджерів культури нового покоління у Києві. У столицю завітали випускники Академії – учасниці проєктів Goethe-Institut з Узбекистану і Киргизстану. Особисто кожному сертифікат про успішне закінчення Академії вручив тодішній Міністр культури України та актор Євген Нищук і директорка Goethe-Institut Беата Кьолер. Цей проєкт набрав в Україні статусу урядового пріоритету, а нас, випускників, назвали агентами змін. На вручення дипломів зі мною їздив заступник міського голови м.Броди Роман Сподарик.
– Особисто Вам що дав цей проєкт?
– Нові сучасні знання з менеджменту, форми роботи при децентралізації, досвід інших громад, методику розробки проєктів. Зі мною навчалися представники з Козинської, Давидівської, Байковецької громад, міст Здолбунів, Острог, Бібрка, Теребовля, Бучач та ін. З деякими я і нині спілкуюся, ми маємо спільні ідеї та проєкти, але через карантин не встигли їх реалізувати.
Розмову вела
Л.Кашуба.